Zo blijft jouw boodschap wél hangen bij jouw doelgroep

Een boodschap overbrengen die écht blijft hangen in het geheugen van jouw doelgroep: hoe krijg je dat voor elkaar?

Zo blijft jouw boodschap wél hangen bij jouw doelgroep

Een boodschap overbrengen die écht blijft hangen in het geheugen van jouw doelgroep: hoe krijg je dat voor elkaar?

1500 868 Marie-Jose Verweij
In 5 minuten te lezen

In de eerste blog van deze reeks besprak ik het belang van schrijven in spreektaal. Spreektaal zorgt voor leesbare, vlotte teksten die iedereen begrijpt. Hierdoor komt jouw boodschap duidelijk op de lezer over. En dat is wat je wilt.

Wat je echter ook graag wilt als ondernemer, is dat je boodschap de lezer aanspreekt én daardoor tot in den eeuwigheid blijft hangen in zijn of haar geheugen.

Benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt? Dat leg ik je uit!

Het begint met een verhaal

Ja, echt! Een verhaal.

Je hebt vast weleens van storytelling gehoord. Bij storytelling, gaat het- je gelooft het niet!- om het vertellen van een verhaal. Het vertellen van verhaaltjes en jouw commerciële bedrijf klinkt wellicht niet helemaal als een logische combinatie, en toch is storytelling heel belangrijk om verbinding te maken met jouw doelgroep en uiteindelijk ook meer omzet te maken. Het vertellen van een verhaal aan jouw doelgroep draagt bij aan:

  1. het verduidelijken van je boodschap
  2. het betekenisvoller maken van je boodschap
  3. het beter onthouden van je boodschap
  4. het interessanter maken van je boodschap. Zelfs teksten over scrabble, belastingaangiftes en vloerophoging worden interessant met een goed verhaal. Echt waar!

Waarom werken verhalen zo goed dan?

Verhalen werken goed en dat komt door meerdere dingen:

Ons brein is ingesteld op het horen van verhalen. Vroeger, toen maar weinig mensen konden lezen en schrijven, werden verhalen verteld op een samenhangende, spannende, pakkende manier zodat deze door de toehoorders goed werden onthouden en werden doorverteld. Wij denken nu eenmaal in verhalen en vinden het daarom prettig ernaar te luisteren.

Met het horen of lezen van een verhaal maken wij een voorstelling en creëeren we een ervaring. Hierdoor worden spiegelneutronen in onze hersenen geactiveerd. Ons brein is na deze activatie net zo actief als wanneer je de gebeurtenissen in het verhaal zelf meemaakt. Dit in tegenstelling tot het luisteren naar een presentatie waar puntsgewijs alles aan bod komt. Hierbij gaat je brein namelijk in de slaapstand en wordt informatie veel minder goed onthouden.

Plush Design Studio

Verhalen worden door onze hersenen omgezet in beelden. Deze beelden kunnen wij goed onthouden. Om die reden worden verhalen doorverteld en ontstaat er mond-tot-mond reclame.

Verhalen leiden tot emoties. Emoties leiden tot gedrag. Bij het triggeren van de juiste emotie binnen je verhaal, zet je de lezer aan tot actie.

De lezer (of je het nou wel of niet geschreven hebt) legt bij het zien van een reclame of het lezen van een marketingtekst causale verbanden. Dit automatische, onbewuste gedachtepatroon van de mens is de sleutel tot het succes van storytelling. Lezers en kijkers vullen namelijk onbewust gaten binnen een tekst of commercial in, waardoor ze onjuiste (voor jou gunstige) conclusies trekken. En inderdaad. Daar maakt jij als schrijver graag gebruik van.

Genoeg redenen dus om een verhaal in te zetten om jouw merk, visie of een bepaald product op de kaart te zetten.

Hoe schrijf ik dan zo’n aansprekend verhaal?

Een marketingverhaal begin je natuurlijk niet met: ‘Er was eens…’

Die verhalen raken mensen ook hoor, maar jij bent op zoek naar een verhaal dat mensen inspireert en motiveert, waardoor ze een bepaald beeld van de toekomst voor ogen krijgen en in beweging komen. Inspirerende voorbeelden hiervan zijn de verhalen van de Nederlandse bedrijven Pig and Hen en Rituals. Bekijk vooral even het filmpje hieronder waarin je ziet hoe Rituals storytelling succesvol inzet voor het overbrengen van hun visie.

Zie je dat Rituals een verhaal verteld met emotie (wellicht wat overdreven), een bepaalde spanning en een diepere meerwaarde? Dit kan jij ook! Volg onderstaande tips en ontwerp een prachtverhaal rondom jouw visie of product.

  1. Stem af op je doelgroep – Stem de inhoud en vorm van je verhaal af op wat jouw doelgroep bezighoudt. Zorg dat je weet wat hen beweegt en waar ze tegenaan lopen en sluit hier je verhaal op aan.
  2. Gebruik beelden – Schets voor de lezer het toekomstbeeld wanneer ze besluiten jouw product of dienst te  gebruiken. Hiermee concretiseer je de boodschap voor de lezer en laat je hem inzien dat hij jouw product/ dienst nodig hebben voor een mooiere toekomst.
  3. Ga een relatie aan – Deel tijdens het verhaal wat je voelt en neem de mensen mee in jouw beleving. Dat zorgt voor een sterke verbinding tussen jou en je lezers. Deze relatie is essentieel voor een succesvol verhaal.
  4. Voeg anekdotes toe – Maak je verhaal krachtiger en interessanter met persoonlijke anekdotes. Een anekdote illustreert waarom je het product of dienst voor de ander zo belangrijk vindt.
  5. Gebruik pakkende voorbeelden – Abstracte woorden doen niets in ons hoofd, omdat we hier geen beeld bij hebben. Blijf dus vooral niet hangen in vage ideeën, maar verduidelijk je boodschap met voorbeelden en metaforen. Beide blijven goed hangen in ons hersenpannetje.

Bonustip: schrijf je verhaal in begrijpelijke spreektaal! Gebruik hiervoor spreektaal en vermijdt vakjargon en deftige woorden. Meer hierover lees je in mijn eerdere blog ‘Schrijfstijl kiezen moeilijk? Zo bereikt jij wat je wilt.’

Veel succes!

De volgende keer vertel ik je alles over de gunfactor en hoe je die bewerkstelligt bij jouw doelgroep. Meld je hier aan voor de nieuwsbrief om een seintje te krijgen wanneer deze blog online staat.

Loop je vast met het schrijven van goeie, activerende teksten? Ik help je graag als copywriter met het schrijven van jouw teksten. Neem eens een kijkje op mijn website voor meer informatie of neem gerust contact op.

06 317 871 34 | Stuur een mail

Marie-Jose Verweij

Ik ben Marie-José Verweij, freelance copywriter. Onder de naam Verweij Copywriting schrijf ik professionele (web)teksten, blogs, mailings, nieuwsbrieven en persberichten voor bedrijven die het belang van goede teksten wel inzien, maar geen tijd of inspiratie hebben om deze zelf te schrijven. Naast het schrijven van nieuwe teksten redigeer en herschrijf ik bestaande (web)teksten om deze te optimaliseren voor zoekmachines en ben ik een ster in het vertalen van teksten en boeken van en naar het Engels.

Alle posts van: Marie-Jose Verweij

In 5 minuten te lezen

Hé, voor je weer gaat!…

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David



Je voornaam






Privacy Verklaring

We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens en we gaan je niet spammen. Je vindt meer informatie over de manier waarop wij omgaan met jouw gegevens in onze privacy verklaring.