Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google?

Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google? Die kennis is belangrijk voor het vergroten van jouw vindbaarheid in Google. Zo kom je erachter!

Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google?

Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google? Die kennis is belangrijk voor het vergroten van jouw vindbaarheid in Google. Zo kom je erachter!

2000 1157 Johannes Baas
In 4 minuten te lezen

Het inspelen op specifieke zoekvragen door middel van bijvoorbeeld een FAQ of specifieke blogs wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor je website bezoekers maar ook voor je positie in Google. Mensen typen namelijk steeds langere zoektermen in Google.

Vandaag de dag stellen mensen Google complete vragen en met de komst van spraakgestuurde apparaten voor in huis wordt dit alleen maar meer. Dus het is cruciaal om te weten welke vragen jouw doelgroep stelt zodat jij hier op kan inspelen op jouw website.

Maar hoe kom je erachter welke vragen jouw doelgroep stelt aan Google? Wat nu als ik je vertel dat ik een tool voor je heb die al die vragen voor je opzoekt op basis van een enkele zoekterm?

Het zoekgedrag in Google verandert

Omdat steeds meer mensen gewend raken aan het zoeken via Google en beter gebruiken hoe zij moeten zoeken, veranderen de zoekvragen van zoekers. Eenvoudige zoekopdrachten worden bijvoorbeeld steeds specifieker. Een voorbeeld: vroeger zocht een moeder op ‘hondenvoer kopen’, tegenwoordig zoekt diezelfde moeder ook op ‘Waar koop ik in de buurt hondenvoer’ of ‘Waar vind ik het beste hondenvoer voor mijn labrador’.

Complexere zoekopdrachten vragen een nieuwe benadering van jou voor de content op jouw website. In plaats van aanbodgestuurd informatie delen, wordt jou gevraagd om vraaggestuurde content te plaatsen, waarin je concrete antwoorden geeft op de vragen van je doelgroep. Als je dat succesvol doet, betekent dat een betere positie in Google voor jouw website, meer website bezoekers en waarschijnlijk nieuwe klanten. Maar hoe pas je dit succesvol toe op jouw website?

Net voor jezelf begonnen? Lanceer jouw bedrijf!

'Starter' pakket | €1.550 | Logo, huisstijl, website, 250 visitekaartjes, bedrijfseigen e-mailadres

Stap 1: zoekwoorden onderzoeken

Hoe ontdek ik wat de vragen zijn die mijn doelgroep stelt aan Google? Goede vraag! Voordat je begint om bijvoorbeeld een blog te schrijven rondom een bepaald zoekwoord, raad ik je aan om een onderzoekje te doen naar de gerelateerde woorden rond het onderwerp waar je content voor maakt.

Er zijn handige tools die zoekwoordsuggesties (artikel op PlateHelp.nl) geven, zodat je inzicht krijgt in het woordgebruik van je doelgroep. Tip: vraag eens een aantal van je klanten welke vragen in hen opkomen rondom jouw onderwerp.

 

Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google?

De grappige zoekpagina van AnswerThePublic.com

Stap 2: Zoekvragen vinden op basis van de zoekwoorden

‘Welke vragen stelt mijn doelgroep aan Google?’ Dit is waarom jij deze blog hebt aangeklikt: de website Answerthepublic.com laat je direct zien wat de vragen van je doelgroep zijn, op basis van jouw zoekwoord. Als ik zoek op ‘snoeien’ krijg ik 72 gerelateerde vragen te zien, die mensen in Google hebben ingevuld 😲.

Eén van die vragen is ‘wanneer snoeien appelboom’. Dit is nu echt zo’n vraag waar jij als hovenier voor tuinen een prachtig antwoord op kan geven in de vorm van een blog, waarbij jij je natuurlijk aan het einde van de blog profileert als de hovenier die jouw appelboom kan snoeien, als je zelf geen tijd hebt.

Vergeet vervolgens niet om zoekwoorden die verwant zijn aan de zoekvraag mee te nemen in de tekst die je schrijft. Deze handige truc herhaal je vervolgens, als je slim bent, voor allerlei verschillende bomen die gesnoeid moeten worden. Zo bouw je aan jouw autoriteit in Google, biedt je waardevolle content en word je steeds beter gevonden.

Tip: zet even de taal op ‘NL’ links in het zoekveld op Answerthepublic.com, anders werkt het niet goed. Daarnaast zit er wel een limit hoeveel je de tool per dag kan gebruiken: dus ga er spaarzaam mee om.

Een goede basis onder jouw merk met ons Handboek!

Het Handboek is 100% gratis! Je hoeft niet eens je gegevens achter te laten 😉

Stap 3: Aan de slag met de zoekvragen

Nu je duidelijk hebt waar jouw doelgroep naar zoekt, kan je aan de slag met het maken van content voor jouw website. Kies de vragen uit waar jij een goed passend antwoord op kan geven en omschrijf het antwoord in een pakkende blog of FAQ, waarbij je de juiste schrijfstijl gebruikt.

Of je nu hondenvoer verkoopt, of auto’s, voor elke markt zijn er specifieke zoekvragen waar jij antwoord op kan geven. Als jij degene bent die hét antwoord geeft op een prangende vraag van jouw website bezoeker, dan is de kans groot dat de bezoeker eerder geneigd is om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief of contact met je op te nemen.

Wie weet heb jij deze blog wel gevonden door het intypen van een specifieke vraag in Google en hoop ik dat ik je een goed antwoord heb kunnen geven. 😉

 

Deze blog is geschreven door Johannes Baas. Bekijk het originele artikel hier op PlateHelp.nl.

In 4 minuten te lezen

Hé, voor je weer gaat!…

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David



Je voornaam






Privacy Verklaring

We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens en we gaan je niet spammen. Je vindt meer informatie over de manier waarop wij omgaan met jouw gegevens in onze privacy verklaring.