Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Vorm boven functie, of functie boven vorm? Wat kan ik hier gesprekken over hebben met mijn vrouw… Ik heb nogal eens de neiging om een schitterende stoel aan te wijzen die vervolgens bekleed is met staalplaat. Of ik kies een geweldig kastje in de vorm van een driehoek (of iets dergelijks): ik word gewoon gelukkig van mooie dingen! Voor de één staat nu eenmaal de vorm boven de functie en voor de ander de functie boven de vorm. En hoewel je daarmee prima weg kunt komen in je interieur, als het aankomt op je website en social media zijn functie en vorm even belangrijk, maar beide zijn bij lange na niet zo belangrijk als het volgende.

 

“…Wat jullie vertellen is voor ons compleet nieuw…”

Een tijdje terug zat ik samen met Plate Websites bij een nieuwe opdrachtgever voor het ontwikkelen van een website. Het was het eerste ontmoetingsgesprek, maar na een uurtje kletsen legde de opdrachtgever het gesprek stil en zei vol verbazing: “Zal ik eens eerlijk zijn? Vóór jullie hebben we al gesprekken gehad met zes andere partijen, maar wat jullie vertellen is voor ons compleet nieuw…”. Het ging niet over functie en het ging niet over de vorm, maar over iets geheel anders. Iets wat voor ons vanzelfsprekend was, maar voor de opdrachtgever niet bepaald. Erover peinzend herinnerde ik mij ineens een stukje uit Friends waarin Phoebe in 1.5 minuut een stukje van de sluier opligt over wat ik bedoel.

 

Inhoud boven vorm, inhoud boven functie

Wat Phoebe duidelijk probeert te maken in deze aflevering is dat het niet uitmaakt hoe een meubel eruit ziet of functioneert. Het gaat erom dat het meubel uniek is, een verhaal vertelt en inhoud heeft. Kortom: inhoud boven vorm, inhoud boven functie.

En met die gedachte zaten we bij die opdrachtgever: inhoud boven vorm, inhoud boven functie. Natuurlijk mag je website er beeldig uitzien en natuurlijk moet je website technisch perfect in elkaar zitten, maar een veel ongrijpbaarder begrip overstijgt beide op alle fronten: inhoud (content). Zonder inhoud heeft een schitterende, perfect functionerende website bij lange na niet het effect bij je doelgroep als zou kunnen en moeten.

Het is niet voor niets dat de website van VersGemerkt de afgelopen maanden een compleet ander doel heeft gekregen (daarover hier meer). Het is ook niet voor niets dat Plate Websites zich steeds meer richt op de effectiviteit van je website. Op de één of andere manier is het aspect ‘Inhoud’ steeds waardevoller geworden en het lijkt tot op heden eigenlijk het enige, echte antwoord op de vraag hoe je als merk tegenwoordig nog opvalt en klanten genereert in een digitale wereld die uitpuilt van de merken, websites, fidget spinners en selfies.

 

Jouw online aanwezigheid, met écht effect

En toch kiezen veel website-aanbieders voor een focus op vorm en functie. Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar het is simpelweg niet meer voldoende in 2017. Dit is iets wat we ons zullen moeten realiseren voor de tijd die komen gaat.

De belangrijkste vraag is niet meer welk CMS je nodig hebt of welk icoontje het mooiste is, maar waaróm jij vindt dat jij iets te vertellen hebt en óf je überhaupt iets te vertellen hebt. Het zijn persoonlijke en confronterende onderwerpen voor een gesprek, maar als je het antwoord op zulke vragen kunt en durft geven heb je een échte basis voor jouw online aanwezigheid, een basis waarop je écht kunt bouwen. De website, je logo en je Instagram pagina vloeien vervolgens vanzelf daaruit voort.

Ik denk dat het juist die persoonlijke vragen zijn waarvoor websitebouwers, webdesigners en marketeers bang zijn. Omdat het jou als bouwer, ontwerper of marketeer, net als je opdrachtgever, kwetsbaar maakt. Toch is het in onze ogen dé manier om jouw bedrijf naar een hoger niveau te brengen. Durf jij het aan om vorm en functie los te laten en te beginnen vanuit de basis? Wat heb je te melden? Welke inhoud heb jij te bieden? Wat is jouw bedrijf? Wat maakt jou nu eigenlijk bijzonder? Dit zijn onderwerpen die je onder ogen zal moeten komen, als je écht effect wil hebben met jouw online aanwezigheid.

Ben jij zoekende naar een dergelijke aanpak, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Stel gerust je vragen hieronder of via mail.

Meld je aan voor de blog notificaties!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11
Geplaatst door:David Hakkert

<p>Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.</p>