Schrijfstijl kiezen moeilijk? Zo bereik jij wat je wilt

Een tekst die inhoudelijk past bij de eigenschappen van wat jij te bieden hebt, maar ook mensen weet te triggeren tot actie over te gaan. Hoe doe je dat?

Schrijfstijl kiezen moeilijk? Zo bereik jij wat je wilt

Een tekst die inhoudelijk past bij de eigenschappen van wat jij te bieden hebt, maar ook mensen weet te triggeren tot actie over te gaan. Hoe doe je dat?

2000 1157 Marie-Jose Verweij
In 4 minuten te lezen

Jouw product of dienst verdient een overtuigende, lekker leesbare tekst. Een tekst die inhoudelijk past bij de eigenschappen van wat jij te bieden hebt, maar ook mensen weet te triggeren tot actie over te gaan. Hoe doe je dat?

Belangrijk hierbij is het inzetten van de juiste schrijfstijl.

Hoe je dat doet? Je schrijfstijl aanpassen zodat je de aandacht van de lezer trekt én vasthoudt? Dat lees je in deze blog met schrijftips.

Gebruik spreektaal

Om het de lezer van jouw tekst zo makkelijk en prettig mogelijk te maken, schrijf je in spreektaal. Want hoewel veel mensen nog steeds graag deftige woorden gebruiken, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Morena & Mayer (2000) dat de hersenen beter opletten wanneer er is geschreven in spreektaal. Dit komt doordat de lezer direct wordt aangesproken met ‘je’ en ‘u’, waardoor de lezer een actievere leeshouding aanneemt dan wanneer er in schrijftaal is geschreven.

Een ander voordeel van spreektaal versus schrijftaal is het feit dat mensen de boodschap in schrijftaal beter onthouden. Dat is natuurlijk wat jij als ondernemer wilt.

Daarnaast maakt spreektaal een tekst een stuk begrijpelijker en prettiger te lezen.

Toch zijn er-ondanks deze voordelen-nog steeds veel ondernemers bang dat bezoekers van hun website hen niet serieus nemen wanneer teksten geschreven zijn in spreektaal.

Onzin.

Iedereen heeft baat bij een leesbare, gebruiksvriendelijke website of een begrijpelijke mail. Natuurlijk dien je je als ondernemer te profileren en lenen een website of mailing zich hier uitstekend voor, maar verlies nooit het voornaamste doel uit ogen: het informeren van je klanten in begrijpelijke taal.

Net voor jezelf begonnen? Lanceer jouw bedrijf!

'Starter' pakket | €1.550 | Logo, huisstijl, website, 250 visitekaartjes, bedrijfseigen e-mailadres

Doe maar gewoon

Zeg eens eerlijk. Sla jij wel eens lange, moeilijk geformuleerde teksten vol vakjargon over ondanks dat de informatie in de tekst waardevol voor je is?

Inderdaad. Dat doe ik dus ook.

Aan de ene kant omdat ik als lezer geen zin heb om een tekst te moeten ontcijferen. Aan de andere kant omdat ik bij het lezen van een moeilijke tekst met veel jargon een beetje het gevoel krijg dat mensen hun beroep onnodig interessanter willen maken. Ter compensatie strooien ze met moeilijke woorden, zo lijkt het.

Typisch verschijnsel waar veel vakmannen zich schuldig aan maken. Zij zijn een ster in het beestje niet bij de naam noemen en verzinnen maar wat graag nieuwe werkwoorden. Of ze veranderen bestaande woorden, zodat het interessanter klinkt. Invoegen wordt ineens uitvoegen en opsmeren wordt afsmeren.

Niet doen, is niet nodig om serieus genomen te worden. Sterker nog: misschien werkt het wel averechts.

Schep duidelijkheid

Zorg dus voor duidelijk taalgebruik. Simpelweg een tekst met weinig moeilijke woorden en in spreektaal geschreven. Wat natuurlijk niet betekent dat je continu ‘eeeh’s’ en ‘weet je’ moet schrijven, maar wel dat je de zinnen simpel houdt.

Tegen een bekende ga je ook niet onnavolgbaar staan brabbelen. Tijdens een gesprek ben je duidelijk en pas je je woordgebruik aan.

Zo heb ik nog nooit tegen een vriendin gezegd: ‘Vertrouwende je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik.’

Je zegt eerder iets van: ‘Heb je zo genoeg informatie om verder te kunnen? Anders hoor ik het wel.’

Een stuk duidelijker en minder afstandelijk, als je het mij vraagt.

Ella Jardim

Hoe doe ik dat dan: schrijven in spreektaal?

Eigenlijk is de basisregel bij spreektaal: rekening houden met je lezer. Je wilt hem/haar namelijk informatie geven en actie laten ondernemen. Zorg er dus voor dat de lezer begrijpt wat je te vertellen hebt en weet wat hij/zij met die informatie moet doen.

Hoe je dat doet?

Door allereerst over die schrijftaaldrempel te stappen. Laat los wat je op school hebt geleerd over formele bewoording en strikte schrijfregels.  Als dat gelukt is, volg je deze 6 spreektaaltips.

  1.  Spreek de lezer direct aan met ‘je’ of ‘u’
  2. Zeg ‘ik’ of ‘wij’ als je het over je bedrijf hebt
  3. Zet actieve taal in, vermijdt hulpwerkwoorden en voltooid deelwoorden
  4. Gebruik begrijpelijke woorden, vermijd jargon
  5. Schrijf korte zinnen.
  6. Zet woorden die bij elkaar horen bij elkaar voor vlottere zinnen.

Een goede basis onder jouw merk met ons Handboek!

Het Handboek is 100% gratis! Je hoeft niet eens je gegevens achter te laten 😉

En nu jij

Wil je gelijk oefenen? Gaaf! Zo oefen jij met het schrijven in spreektaal:

Beeld je in dat je tegenover een goede vriend of vriendin zit. Vertel hem of haar over jouw product of dienst en schrijf dit op. Doe dit zonder herschrijven en zonder  nadenken.

Vervolgens beschrijf je hoe jouw product/ dienst een oplossing is voor een bestaand probleem en wat de vriend(in) met deze informatie moet doen. Gewoon doorschrijven, zonder twijfel en barrières.

Klaar?

Dan mag je nu de tekst een heel klein beetje redigeren. Haal alleen grote fouten uit je tekst en pas een enkele kromme zin aan en klaar is je vlotte, begrijpelijke tekst!

Meer weten over waarom spreektaal ervoor zorgt dat jouw boodschap bij de lezer blijft hangen? Dat lees je in mijn volgende blog. Meld je hier aan voor de nieuwsbrief om een seintje te krijgen wanneer deze online staat.

Loop je vast met het schrijven van goeie, activerende teksten? Ik help je graag als copywriter met het schrijven van jouw teksten. Neem eens een kijkje op mijn website voor meer informatie of neem gerust contact op.

06 317 871 34 | Stuur een mail

Marie-Jose Verweij

Ik ben Marie-José Verweij, freelance copywriter. Onder de naam Verweij Copywriting schrijf ik professionele (web)teksten, blogs, mailings, nieuwsbrieven en persberichten voor bedrijven die het belang van goede teksten wel inzien, maar geen tijd of inspiratie hebben om deze zelf te schrijven. Naast het schrijven van nieuwe teksten redigeer en herschrijf ik bestaande (web)teksten om deze te optimaliseren voor zoekmachines en ben ik een ster in het vertalen van teksten en boeken van en naar het Engels.

Alle posts van: Marie-Jose Verweij

In 4 minuten te lezen

Hé, voor je weer gaat!…

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David



Je voornaam






Privacy Verklaring

We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens en we gaan je niet spammen. Je vindt meer informatie over de manier waarop wij omgaan met jouw gegevens in onze privacy verklaring.