Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
311

Bekijk je WhatsApp chats eens… Veel emoticons hè? We vervangen steeds vaker hele zinnen met die gele rondjes, mini diertjes of fel gekleurde plantjes. Doet me denken aan MSN waar je elke week een nieuwe ‘MSN naam’ ontwikkelde met tekens en emoticons… 😬 Maar wist je dat je dat tegenwoordig gewoon weer kunt doen, maar dan nu met de SEO voor je website? Het is een geweldige manier om nét wat meer op te vallen tussen de andere zoek resultaten.

Tegenwoordig tillen we de emoticons namelijk naar een heel ander niveau: het is de taal geworden van deze generatie. En het is hartstikke logisch: met emoticons kun je veel beter je gevoelens uiten, je zinnen korter maken en, nog belangrijker, nuances aanbrengen. Het is overigens ook veel natuurlijker om emoticons te gebruiken. Als we namelijk face-to-face praten gebruiken we constant onze eigen emoticons op ons gezicht. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen dan voor jouw website, SEO en Google positie?

 

Hoe Google omgaat met emoticons in jouw SEO

In 2015 besloot Google om de emoticons niet te tonen in Google resultaten. Begin dit jaar echter werden ze weer toegelaten. Ook Google heeft blijkbaar in de gaten hoe de Emoji emoticons in onze samenleving gebakken zitten. Ze hebben echter (nog) geen optie om letterlijk te zoeken op emoticons, maar als je met een omweg een emoji emoticon kopieert in Google of simpelweg je Emoji toetsenbord op je telefoon gebruikt, blijkt dat Google zelfs al websites indexeert op emoticons! Goed nieuws dus! Het is dus een goed plan zijn om je SEO eens langs te lopen en emoticons toe te gaan voegen, om klaar te zijn voor de komende jaren. Maar let wel op!…

 

Hoe moet je omgaan met Emoji emoticons in je SEO?

Hoewel emoticons dus steeds belangrijker worden, zijn ze geen complete vervanging van tekst. En een teveel aan emoticons kan voor jouw SEO en Google resultaten weer negatieve gevolgen hebben. Let dus op deze punten als je emoticons gebruikt:

  1. Aanvulling. Emoticons zijn geen vervanging voor tekst. In mijn ogen zijn Emoji emoticons in eerste instantie alleen een aanvulling op je al bestaande SEO. Probeer dus niet heel hip te doen met emoticons maar zorg er voor dat de emoticons die je gebruikt aansluiten op wat je werkelijk te vertellen hebt, zodat ze je teksten versterken.
  2. Hoeveelheid. Gebruik niet teveel emoticons. Net als met keywords lijkt het me logisch dat Google ook kritisch op de hoeveelheid gebruikte emoticons is en steeds meer zal worden. Zeker als het gebruik ervan meer aan populariteit wint. Daarnaast leiden teveel emoticons af van wat je écht te melden hebt.
  3. Beschikbaarheid. Er zijn nog steeds apparaten en verouderde browsers die Emoji emoticons niet (goed) weergeven. Zorg er dus voor, net als met plaatjes in e-mail nieuwsbrieven, dat je SEO titels en meta-omschrijvingen te begrijpen zijn als je emoticons weg zouden vallen.
  4. Betekenis. Let op met de betekenis van emoticons en de waarde die sommige mensen hangen aan bepaalde emoticons. Zo zijn er bepaalde emoticons die ‘op de straat’ een andere betekenis hebben gekregen dan oorspronkelijk bedoeld. Deze perzik emoticon bijvoorbeeld 🍑. In deze generatie staat deze emoticon voornamelijk voor een stel billen… Just so you know! 😆
  5. Consistentie. Nog een tip: wees consistent met een bepaalde selectie emoticons. Bij VersGemerkt zie je bijvoorbeeld steeds vaker het cactusje voorbij komen, omdat die helemaal bij het merk past. Die consistentie helpt mensen om je website en posts te herkennen. Je doelgroep gaat jouw merk associëren met bepaalde emoticons.

Hoe pas je Emoji emoticons in je SEO toe?

Als je WordPress gebruikt is de kans groot dat je de YOAST plugin gebruikt voor je SEO. Maar ook als je andere software gebruikt is het eenvoudig om Emoji emoticons toe te voegen aan je website en je SEO. Plaats emoticons simpelweg in YOAST of jouw eigen software op de plek waar je hem wilt hebben en je hebt Emoji emoticons in je Google resultaten!

  1. Mobiel: Op je telefoon is het simpel, dankzij het Emoji toetsenbord die de meeste telefoons tegenwoordig hebben.
  2. Apple: Heb je een Apple computer? Gebruik dan deze toesten combinatie eens: cmd + ctrl + spatie. Voila: een complete bibliotheek verschijnt in een pop-up schermpje!
  3. Windows: Op Windows heb je een ‘touch’ toetsenbord optie. Als je die opent verschijnt naast de spatiebalk een Emoji optie.
  4. Emoji Hack: Lukt geen van bovenstaande? Dan heb ik hier een handige website voor je. Op deze website staan alle emoticons. Wat helemaal handig is, is dat je op deze website gelijk kunt zien hoe de emoticons eruit zien op andere apparaten. Je klikt simpelweg een emoticon aan. Vervolgens klik je op ‘copy’ naast de emoticon en je kunt die emoticon plakken waar je wilt.

Succes! En wees niet bang om een beetje te experimenteren en humor te gebruiken! 💩 Wist je trouwens dat er ondertussen een officiële ‘Emoji Emoticon vertaler’ is? Zo ver gaat het dus al.

 

Een stapje verder: emotioneel communiceren met je doelgroep

Het grappige van emoticons is dat je op een heel gecontroleerde manier kan omgaan met emoties in je communicatie. Het gevaar is dat daardoor de ‘echtheid’ in het geding komt, maar als we ze goed gebruiken kunnen we een hele nieuwe laag in onze communicatie aanbrengen. En hoewel emoticons een eerste stap zijn om meer op de emoties van je doelgroep in te spelen, gaat het overbrengen van emoties veel verder. Kijk maar naar Coolblue. Zij krijgen het voor elkaar om hun uitingen te doordrenken met emotie, terwijl zij in een relatief saaie markt zitten. Over de grote meerwaarde van het inspelen op de emoties bij je website bezoekers valt niet te twisten… Daar schrijf ik binnenkort eens een post over!

Wil je een seintje wanneer die post online komt? Meld je dan hieronder aan! Heb je geen idee wat SEO is maar heb je wel interesse? Neem gerust contact op! 

Meld je aan voor de blog notificaties!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
311
Geplaatst door:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *