Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Blijvende content creëren en klanten vasthouden: dat klinkt allicht als muziek in de oren. De hoeveelheid belabberde content die we dagelijks over ons heen krijgen is echter minstens zo frappant en alarmerend, met tot gevolg dat lezers, likers, volgers en streamers steeds kritischer worden op wat zij dagelijks op hun bordje krijgen.

Veel mensen zijn zich niet eens bewust van alle posts die zij dagelijks over hen heen krijgen, zo ook ik. Totdat ik een paar dagen geleden eens door de lijst met mijn abonnementen op YouTube kanalen heen scrolde en ik ‘clickbait’ na ‘clickbait’ tegenkwam in hun thumbnails en titels. Mijn eerste reactie: al die abonnementen opzeggen. Mijn tweede reactie: een stukje reflectie. En juist dat stukje reflectie is iets om in de gaten te houden, want dat kan voor jou verschil gaan maken! Hier lees je waarom.

 

Clickbaits, nep-nieuws en mensen lokken

Weleens gehoord van ‘clickbaits’? Het begrip bestaat al lang, maar is de laatste maanden op veel social media erg actueel. Zo zie je op Facebook steeds vaker nepnieuws met lonkende, spannende titels waar je wel op móet klikken en zie je YouTube thumbnails die niets meer aan de verbeelding overlaten. Clickbaits zijn dan ook niet bepaald een geliefd onderdeel van social media. De Urban Dictionairy zegt letterlijk:

“When a news article or link has a provocative title in order to get you to click on it. Even though it’s actually total sensationalism bull****.”

En toch zie je het steeds meer en waarom? Omdat sensatie simpelweg werkt… En steeds meer mensen denken dat dit dé manier is om mensen bij jouw content te krijgen, terwijl die content vervolgens vrijwel altijd teleurstelt. En tussen al die doffe agressie sta jij dan met je goede gedrag en eerlijke, oprechte content… Maar houd vol! Je gaat het redden! En wel hierom:

 

Mensen zijn niet achterlijk

Nu klikken mensen nog relatief snel op clickbaits. Nu zijn mensen zich vaak nog niet bewust van de dingen die zij volgen. Maar dit verandert! Door die teleurstellende en energie-zuigende content gaan mensen steeds vaker net zo om met hun social media als met hun e-mail reclame: ongelooflijk kritisch. De mentaliteit van de samenleving is uit noodzaak en zelfbescherming aan het veranderen. Niemand wil steeds voor de gek gehouden worden! Aan het einde van de dag hebben mensen behoefte aan echtheid en persoonlijkheid. Content, producten en diensten waarmee ze zich kunnen associeren, waarmee ze verbinding voelen en wat hen energie geeft in plaats van energie kost: content, producten en diensten zoals die van jou.

Dat betekent dat jouw oprechte en persoonlijke marketing, hoewel je misschien het gevoel hebt dat je niet genoeg opvalt, uiteindelijk de krachtigste marketing is. Het enige wat je nodig hebt is vastberadenheid, vertrouwen en geduld, wat best lastig kan zijn. Voor mij is het nog dagelijks een strijd om trouw te blijven aan mijn eigen visie. Maar ik heb vertrouwen en geduld.

 

Vertrouwen en geduld

Laten we een offensief vormen tegen de clickbaits, nep-nieuwsberichten en mensenlokkers! Laten we vertrouwen hebben in de mens en hun diepe wens en primaire behoefte aan persoonlijkheid. Want laten we wel wezen, jouw doelgroep bestaat ook maar gewoon uit mensen, met echte gevoelens en emoties. Hoeveel persona’s, use cases en marketing strategieën we ook bedenken.

“You must not lose faith in humanity. Humanity is an ocean; if a few drops of the ocean are dirty, the ocean does not become dirty – Mahatma Gandhi”

Het vereist durf en creativiteit om deze benadering toe te passen in de manier waarop jij communiceert, maar zie het ook als een manier om jezelf uit te dagen, om buiten je eigen kaders te stappen en op zoek te gaan naar nét even dat extra stukje diepgang. Geloof me, dat geeft voldoening en het heeft effect. Heb vertrouwen in de mensen die jouw doelgroep vormen en heb het geduld om hen jóu te laten ontdekken en te leren vertrouwen. En dat zeg ik in een wereld waarin we juist alles zoveel mogelijk in de hand willen houden, I know… 😉

 

Voor de goede orde

Dit betekent dus dat je gewoon op een spannende en uitdagende manier met marketing aan de gang kan, hoor! Er schuilt juist heel veel kracht in knallende titels, krachtige thumbnails en prikkelende intro’s. Blijf dus ook werken met de marketingtechnieken die er zijn, want die werken! Het verschil zit hem echter in jouw pakket aan normen en waarden en of jij jouw beloften in je marketing daadwerkelijk waarmaakt in je content, diensten en producten. Het gevolg? Jouw doelgroep gaat je vertrouwen en je zal steeds steeds meer opvallen, in een omgeving waarin de kluit steeds vaker wordt belazerd. Moet je nagaan: een doelgroep die jíj vertrouwt en een doelgroep die jóu vertrouwt. Wat wil je nog meer?

Ik ben zelf nog aan het zoeken wat hier de juiste stappen in zijn en waar de balans precies ligt. Ik hoor daarom ook graag jouw gedachten hierover. Je kunt hieronder je reactie achterlaten of spreek me aan via social media! Het lijkt me erg leuk om samen in gesprek te gaan. Op de hoogte blijven van de laatste posts in het Handboek? Meld je hieronder aan 🙂

 

Meld je aan voor de blog notificaties!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Geplaatst door:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *