Het commerciële belang van NIET commerciële blogs

Niet commerciële blogs schrijven voor jouw website: waarom zou je daaraan beginnen? Ik leg je uit waarom je soms eventjes uit je commerciële gedachten cirkel moet stappen.

Het commerciële belang van NIET commerciële blogs

Niet commerciële blogs schrijven voor jouw website: waarom zou je daaraan beginnen? Ik leg je uit waarom je soms eventjes uit je commerciële gedachten cirkel moet stappen.

1500 868 Marie-Jose Verweij
In 5 minuten te lezen

We weten het inmiddels allemaal: bloggen is de perfecte manier om jouw website, merk of webshop vindbaar en zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Zeker als je jouw blogs deelt via social media, waardoor veel mensen bereikt worden. Maar wist je dat niet commerciële blogs juist veel beter kunnen werken voor jouw bedrijf?

Waarom zou je dat doen als ondernemer? Is dat geen tijdsverspilling? In dit artikel lees je waarom elke ondernemer baat heeft bij het (ook) schrijven van niet commerciële blogs. Even een klein stapje terug. Waarom bloggen we ook alweer? Bloggen heeft als doel:

  1. Persoonlijk maken van jouw website
  2. Actueel houden van jouw website
  3. Uitstralen van betrouwbaarheid: jij laat zien dat je verstand van zaken hebt
  4. Bekendheid vergaren onder je doelgroep door online vindbaar te zijn
  5. Optimalisatie voor zoekmachines (SEO)
  6. Informeren van je doelgroep door hen waardevolle informatie te geven over jouw missie, merk of product.

Waarom schrijf jij commerciële blogs?

Veel ondernemers bloggen met doel 1 t/m 5 in hun achterhoofd. Logisch ook, want dit zijn zakelijk gezien mooie redenen om een blog te starten. Toch kunnen we het belang van punt 6 (het delen van informatie met je doelgroep puur omdat deze voor hen waardevol is) niet onderschatten.  Eigenlijk is het zelfs zo dat je door af en toe een niet commerciële blog te schrijven, je juist alle andere marketingdoelen bereikt. Huh, écht? Ja, écht. Hoe dat werkt? Dat lees je in deze blog.

Als we eerlijk zijn bloggen wij ondernemers vooral omdat unieke, relevante content bijdraagt aan het promoten van ons bedrijf en merk. Toch heeft het schrijven van een niet commerciële blog ook zijn voordelen. Het bieden van gratis content over jouw product of dienst is niet alleen hartstikke aardig en leuk, maar draagt ook bij aan jouw naamsbekendheid, het verhoogt jouw status én genereert uiteindelijk de gun-factor van jouw lezers: de ideale win-win situatie, die op de langere termijn juist weer meer commerciële voordelen biedt.

Als jij met alleen maar met een commerciële pet jouw content schrijft, focus je dus voornamelijk op de korte termijn, terwijl niet commerciële blogs juist focussen op een waardevolle relatie met jouw doelgroep en de lange termijn voordelen voor jouw bedrijf.

Wat is belangrijk binnen een niet commerciële blog?

Nu je weet waarom niet commerciële content belangrijk is, is het natuurlijk ook handig om te weten waar je op moet letten bij het schrijven van die content. Vraag jezelf af waar de lezer behoefte aan heeft. Willen ze kennis vergaren over jouw nieuwe product, interessante weetjes lezen over een nog onbekende dienst, ervaringen van klanten lezen, een inspirerend filmpje zien over een nieuwe hypothese, of iets totaal anders?

Zorg ervoor dat jouw blog antwoord geeft op een vraag van jouw lezer of dat het een oplossing biedt voor een bepaald probleem: zorg dat het échte meerwaarde biedt zonder dat de lezer direct het gevoel heeft dat hij of zij naar een commercieel doel geleid wordt.

Hoe je dit doet? Door onderzoek te doen naar jouw doelgroep en te achterhalen met welke vragen zij rondlopen. Een handige middel daarvoor is te ontdekken wat jouw doelgroep intypt in Google. Veel gezochte zoektermen binnen jouw branche vormen de basis van jouw blog, zodat je de lezer relevante en waardevolle content biedt waar hij iets aan heeft. Vraag jezelf altijd af: ‘Zou ik deze blog zelf interessant vinden om te lezen?’ en zorg ervoor dat jouw verhaal leidt tot minstens één van deze doelen:

  1. het inspireren van jouw lezer
  2. het overdragen van informatie aan jouw lezer
  3. het bieden van hulp bij het vraagstuk van jouw lezer

Als jij aan deze punten voldoet, weet je zeker dat je de lezer voorziet van interessante, voor hen relevante en waardevolle informatie.

Een voorbeeld

Stel nou eens dat jij een bedrijf hebt, gericht op grondinjectie. Jij wordt ingehuurd door particulieren en bedrijven om vochtproblemen in en onder gebouwen op te lossen, zodat vocht buiten blijft en jouw klanten zonder vochtproblemen kunnen wonen en leven.

Dan kan het zo zijn dat jouw doelgroep zelf al een boel kan doen om vochtproblemen tegen te gaan. Het lijkt misschien onlogisch, omdat je jouw doelgroep de tools geeft om zélf problemen op te lossen zonder jou te bellen. Maar jouw focus ligt op dat moment niet op het genereren van snelle sales, maar op het bouwen van een waardevolle relatie met jouw doelgroep, waardoor zij eerder geneigd zijn jou te waarderen, te vertrouwen en dus ook te bellen als toch blijkt dat zij zelf de problemen niet de baas kunnen. Jouw niet commerciële blog zou kunnen gaan over:

Hoe herken jijzelf vochtproblemen? Wat kan je doen om vochtproblemen te voorkomen? Wat zijn de ‘leugens’ die in de markt verspreid worden over vochtproblemen? Wat doe je als een accuut vochtprobleem zich voordoet? 

Lezers krijgen het gevoel dat ze niet aan het lijntje worden gehouden en dat ze niet gestuurd worden naar een commercieel doel van de schrijver: jij dus. Onbewust zorgt dit voor vertrouwen en geeft het je autoriteit. Natuurlijk moet je onderaan je blog wel benoemen dat bij grote problemen jij altijd voor ze klaar staat.

Veel van de blogs op de VersGemerkt blog, waaronder de blog die je nu leest, zijn daar goede voorbeelden van! Ik hoop dat je leert van de inhoud van deze blog en dat je het waardeert dat we deze content voor jou beschikbaar maken.

Priscilla Du Preez

Zelf aan de slag

Hoe dan ook zul je na verloop van tijd zien dat niet commerciële blogs ervoor zorgen dat je:

  1. zichtbaar bent voor zowel vaste als nieuwe klanten
  2. je op den duur wordt gezien als een autoriteit binnen jouw vakgebied
  3. jouw bedrijf makkelijk vindbaar wordt voor potentiële klanten omdat Google jouw actuele en relevante content waardeert en jouw content met een hogere ranking beloont

Je ziet het! Een niet commerciële blog draagt bij aan alle oorspronkelijk (commerciële) doelen die een ondernemer überhaupt heeft om te starten met een blog. Het enige verschil is dat het belang van de lezer nu voorop staat in plaats van jouw marketingdoeleinden. En dat wordt gewaardeerd.

Dus…waar wacht je nog op? Veel schrijfplezier 😄

Zie je wel het belang van unieke, activerende content in, maar heb je geen tijd om dit te schrijven? Ik help je graag als copywriter met het schrijven van jouw teksten. Neem eens een kijkje op mijn website voor meer informatie of neem gerust contact op.

06 317 871 34 | Stuur een mail

2+

Marie-Jose Verweij

Ik ben Marie-José Verweij, freelance copywriter. Onder de naam Verweij Copywriting schrijf ik professionele (web)teksten, blogs, mailings, nieuwsbrieven en persberichten voor bedrijven die het belang van goede teksten wel inzien, maar geen tijd of inspiratie hebben om deze zelf te schrijven. Naast het schrijven van nieuwe teksten redigeer en herschrijf ik bestaande (web)teksten om deze te optimaliseren voor zoekmachines en ben ik een ster in het vertalen van teksten en boeken van en naar het Engels.

Alle posts van: Marie-Jose Verweij

In 5 minuten te lezen

Momentje!

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David











2+