In 3 minuten te lezen

Bijna alles wat bedrukt is met een gele achtergrond en witte letters lijkt ‘HALLO JUMBO’ te communiceren. En je kunt zeggen wat je wilt, maar het werkt… Zeg ‘Jumbo’ en ik zeg ‘Hallo’. We leven in een maatschappij waarin we ons bewust zijn van alle marketingtrucjes en -strategieën, maar indoctrinatie blijkt nog steeds gewoon te werken. De structurele, soms wat penetrante, manier waarop deze kreet ons is opgedrongen gaat mij wat te ver, maar het leert ons als ondernemers één mega belangrijk concept, waar we allemaal dankbaar gebruik van mogen maken: herhaling.

 

Waarom herhaling werkt

Herhaling heeft alles te maken met het creëren van een bepaalde associatie. Als je iets maar lang genoeg en systematisch herhaalt, begint je doelgroep jou met hetgeen je herhaalt te associeren. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het biermerk Jupiler, die de Jupiler League sponsort. Dit doen zij al zo lang, dat de Jupiler League eerder een begrip is dan een simpele verwijzing naar de hoofdsponsor. Nu Jupiler aan heeft gegeven te gaan stoppen als hoofdsponsor zijn de gevolgen bijna verwarrend: hoe gaat de League nu heten?

Maar wat dacht je van Grolsch en hun ‘plop’ geluid, Douwe Egberts met hun dieprode verpakking en Ferrari met hun iconische geluid waar de knalpijpen speciaal voor ontworpen worden? Het effect van herhaling kun je op veel manieren benutten om ervoor te zorgen dat jouw merk met bepaalde emoties, merken, mensen of zelfs geluiden geassocieerd wordt. Doe je dit goed, dan voegt het autoriteit toe aan je merk(beleving), hetgeen resulteert in meer vertrouwen van je doelgroep.

Vind jouw innerlijke ‘PLOP!’

Het kan lastig zijn om het ‘plop’ geluid van jouw bedrijf te ontdekken en dan duurt het ook nog eens een lange tijd voor je doelgroep helemaal doordrongen is van jouw ‘plop’. Je kan dus het beste beginnen met consistentie in kleine dingen. Plate Websites, een partner van VersGemerkt, doet dit heel erg goed. Zij plaatsen om de zoveel tijd een tip voor je website waarin ze altijd gebruik maken van een witte cirkel, met daarin een tip en eronder de hashtag #plateservice. Doordat zij dit consistent herhalen associeert de doelgroep deze vormgeving met ‘handige tips’ en ‘handige tips’ met Plate. Dat is best een prettige associatie om te hebben!

Handige tips voor het toepassen van herhaling

Jij wilt jouw merk naar een hoger niveau brengen? Hieronder een aantal tips bij het gebruiken van herhaling en het vinden van jouw innerlijke ‘plop’ om jouw merk nóg sterker in de markt te zetten.

  1. Waarmee wil jij geassocieerd worden? Denk eerst eens na over jouw merk en waarmee jij wilt dat jouw merk geassocieerd wordt. Is dat een ander merk? Een specifiek product? Een bepaalde hashtag?
  2. Begin klein en zorg ervoor dat het beheersbaar is. Probeer eerst eens structureel een hashtag in je communicatie door te voeren, voor je bijvoorbeeld een one-liner invoert zoals Jumbo.
  3. Houd het persoonlijk en vriendelijk. Probeer, als je herhaling toepast in je communicatie, dat niet te agressief te doen. Persoonlijkheid is belangrijker!
  4. Houd het eenvoudig. Hoe moeilijker het is om de gekozen herhaling toe te passen, hoe sneller je de motivatie verliest om de herhaling door te zetten.
  5. Probeer uniek te zijn. Kies iets waar in jouw markt nog niet veel bedrijven en merken voor zijn gegaan. Probeer dus ook buiten je eigen tunnelvisie te kijken naar andere mogelijkheden voor herhaling.
  6. Word niet saai in je herhaling. Hoewel herhalingen zorgen voor een patroon, kan dat patroon ook gaan vervelen. Zet je herhaling dus ook in een andere context, zoals Jumbo hun kreet op ballonnen zet.

 

Leuk om af en toe een mailtje te ontvangen met posts zoals deze hierboven? Meld je hieronder aan! Wees gerust: maximaal twee mailtjes per maand! 😁

Ik meld me aan voor de nieuwsbrief!
Posted by:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.