In 5 minuten te lezen

Mijn vorige post ging over het gebruik van emoticons in je uitingen, deze post gaat over gifjes (bewegende plaatjes). Daar waar je met emoticons hele woorden kunt vervangen in je communicatie, gaan gifs nog een een stapje verder: het overbrengen van regels tekst en emoties bij je doelgroep is met gifjes nóg gemakkelijker, maar daardoor ook net wat ‘gevaarlijker’. Hier lees je hoe je gifs het beste kunt gebruiken in jouw communicatie, zonder in valkuilen te trappen.

 

Gifs: hét voorbeeld van emotioneel design

Het gebruik van gifs past, net als het gebruik van emoticons, bij mijn wens om (visuele) communicatie emotioneler te maken. De kracht van emotie wordt namelijk vaak onderschat, juist omdat het zo ongrijpbaar is. Gifjes zijn echter een goed voorbeeld van emotionele communicatie. Op de juiste manier toegepast versterken gifs je verhaal, geven deze je woorden een compleet andere dimensie en wekken ze een emotie op bij je doelgroep. Door het oproepen van de juiste emotie, blijft jouw merk veel langer in het geheugen van je doelgroep en zal je dus veel beter onthouden worden tussen alle andere merken.

Daarnaast heb je het voordeel dat je veel minder woorden hoeft te gebruiken om te zeggen wat je wilt. Zo wilde ik op het blog overzicht van VersGemerkt mensen stimuleren om een vraag te stellen als zij het antwoord niet konden vinden in de blogs. Door de beperkte ruimte en specifieke opmaak van die pagina was er echter weinig ruimte voor tekst. Een ‘normale’ zin kreeg vervolgens een hele andere lading door er een gifje achter te zetten (zie gifje hieronder). Het gifje trekt de aandacht, laat de lezer glimlachen en overdrijft wat ik wil zeggen, tot gevolg dat mensen eerder geneigd zijn om gebruik te maken van de contactmogelijkheden.

De andere kant van gifs

Toch moet je met het gebruik van gifjes wel met een paar belangrijke dingen rekening houden. Als eerste is het heel erg belangrijk je doelgroep in het oog te houden. Coach jij bankdirecteuren? Dan zijn bewegende plaatjes misschien niet helemaal de juiste keuze. Bied jij echter trainingen voor jonge zzp-ers, dan kunnen gifjes een leuke en effectieve toevoeging zijn op je communicatie.

Een ander nadeel ervaar ik op dit moment met het gifje hierboven… In mijn ooghoek is bovenstaand gifje namelijk steeds aan het afspelen, terwijl ik aan het schrijven ben: gifjes kunnen soms erg afleiden. Het is belangrijk om dit te begrijpen, omdat overmatig en verkeerd geplaatste bewegende plaatjes je gebruikers afleiden en zelfs irriteren!

Het laatste nadeel is dat te veel gifjes funest is voor de snelheid van je website. Het zijn tenslotte automatisch afspelende korte videos die direct ingeladen moeten worden. Zet jij vijf gifjes van hoge kwaliteit in je blog? Dan kun je het wel vergeten… Mensen zijn binnen no time hun aandacht kwijt als het laden van je pagina’s te lang duurt. Samengevat geldt dus: “geniet, maar ‘gif’ met mate!”

Een ander dingetje om op te letten, net als bij de emoticons, zijn de associaties die mensen hebben met bepaalde gifs. Zodra jij een gifje plaatst waarvan jij de context niet kent, loop je het risico dat jouw merk geassocieerd wordt met een film, serie of persoon waarmee je niet geassocieerd wilt worden. Wees dus kritisch op de bewegende plaatjes die je kiest.

 

Toch zijn gifs onderdeel de toekomst!

Een opdrachtgever vertelde van de week dat hij drie dagen lang alleen maar in emoticons reageerde op WhatsApp. Ondanks dat hem dat op den duur niet in dank werd afgenomen, zul je gifjes en emoticons alleen maar meer gaan zien. Langzaamaan vormen zij een cruciaal onderdeel van de samenleving, met als resultaat nieuwe generaties die hele zinnen en gesprekken vangen in de bewegende plaatjes en ronde figuurtjes, simpelweg omdat het veel sneller is en veel makkelijker emoties overbrengt: het is in de meeste gevallen veel effectiever.

En om die reden wil ik je graag aan het denken zetten over het gebruik van gifjes en emoticons. Hoe belangrijk denk jij dat emoticons en gifjes gaan worden in de communicatie van bedrijven? Zou jij gifs zelf gebruiken binnen je bedrijf? Waarom wel of niet? Laat hier je reactie achter! 😊

 

Durf je het aan met gifs? Hier wat hulpmiddelen!

Ja? Durf je het aan? Dan hier een aantal tips die je helpen om gifs te vinden en te gebruiken:

  1. Één van de grootste aanbieders van gifs is Giphy. Deze website biedt een handige zoekfunctie om te zoeken op emotie, zodat je de juiste gifjes kunt vinden. Zodra je er eentje gevonden hebt kun je hem gemakkelijk downloaden.
  2. Giphy biedt ook software aan voor je computer, zodat je gifs kunt opnemen op je scherm. Zo heb ik bovenstaande gif gemaakt van de website van VersGemerkt. Oh, en de app is uiteraard ook aanwezig.
  3. Andere software voor mijn Mac die ik erg prettig vind is Tenor. Zij bieden een app voor je computer waarmee je gemakkelijk vanuit de menubalk van je Mac gifjes kunt zoeken. Vervolgens klik je simpelweg eenmaal op het gifje naar keuze en hij is gekopieerd.
  4. Tenor heeft ook een app waarmee je een toetsenbord kunt instellen op je telefoon. Zo heb je altijd gifjes tot je beschikking in Whatsapp of andere berichten apps.

Leuk om af en toe een mailtje te ontvangen met posts zoals deze hierboven? Meld je hieronder aan! Wees gerust: maximaal twee mailtjes per maand! 😁

Ik meld me aan voor de nieuwsbrief!
Posted by:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.