Ik moet iets bekennen: ik ben dol op Lego. Als kind speelde ik het liefst alleen en was dan ook altijd, graaiend in een bak Lego, te vinden op mijn kamer. Hoewel Lego in mijn tienerjaren ‘saai’ en ‘kinderachtig’ was, ontdek ik nu weer een hele nieuwe dimensie van die simpele, rechthoekige blokjes. En wat zie ik tot mijn verbazing? Om mij heen zijn meer mannen die ‘stiekem’ nog heel graag met Lego bezig zijn en elk bezoekje van neefjes dankbaar aanpakken om de zolder op te duiken…

Wat is toch die aantrekkingskracht? Is het de mogelijkheid om ongelimiteerd te creëren en je jeugd opnieuw te beleven? Of is het de drang naar kwaliteit en het ongelooflijk doorzettingsvermogen van Ole Kirk, de timmerman achter Lego, die van elk steentje afdruipt? Want als iemand zich door een hoop verlies en leed heeft moeten slaan, is het Ole wel… Zijn verhaal is dan ook een inspiratiebron voor elke ondernemer en zzp-er, als je te maken krijgt met grote tegenslagen. Dit is de eerste post in een reeks over standvastige en inspirerende nijveraars. Elke post belicht een nijveraar en hoe jij hun verhaal en levensinstelling kunt gebruiken voor het laten groeien van jouw bedrijf.

Het verhaal van Ole Kirk, de bedenker van Lego

Lego, Ole Kirk en wat je van hem kan leren

Dit is het verhaal van Ole Kirk, een eenvoudige timmerman uit Denemarken. Een man met een ongekende uithoudingsvermogen, een ongelooflijke doorzettingsvermogen en een enorme drang om iets te maken van zijn bedrijf. Waarom? Om een kerst diner voor zijn kinderen op tafel te kunnen zetten. En terwijl hij daar naartoe werkte, legde hij de fundering voor één van de allergrootste merken van de wereld. En dat terwijl hij tegenslag op tegenslag te verwerken kreeg. Even op een rijtje?

  1. Zijn timmermansbedrijf ging failliet
  2. Hij moest al zijn medewerkers ontslaan
  3. Zijn vrouw overleed kort na zijn faillissement
  4. Hij verloor alle tekeningen en voorraad in een brand
  5. Er brak een gigantische oorlog uit
  6. De order van zijn leven ging aan zijn neus voorbij
  7. Zijn speelgoed verkocht niet goed genoeg
  8. Hij verloor nogmaals alles in een brand

Acht momenten waarop Ole de handdoek in de ring hadden kunnen gooien. En heel eerlijk: iedereen had hem gelijk gegeven. De kans is groot dat jij als zzp-er, ondernemer, directeur ook te maken krijgt met grote tegenslagen die het succes van jouw bedrijf doen wankelen. Timmerman Ole leert je de volgende drie cruciale onderdelen van de state of mind die je nodig hebt om je daar doorheen te werken.

1. De drijfveer van Lego: Ole had een eenvoudig doel

Die gewone timmerman, die gewoon begon vanuit zijn schuur en gewoon voor zijn kinderen moest zorgen, was in staat om grote dingen te doen, tegen alle verwachtingen in. Waarom? Hij had constant een ontzettend eenvoudige doel voor ogen: hij moest en hij zou een kerst diner voor zijn kinderen op tafel zetten. Dát was zijn drijfveer om ver boven zichzelf uit te stijgen.

Wat drijft jou? Wat zet jou aan tot actie? Wat is jouw droom? Wat wil je bereiken? Het verhaal van Ole heeft mij ertoe gezet om een gigantisch schoolbord boven mijn keukentafel te hangen, waarop mijn eenvoudige doel staat gekrabbeld. Als een tegenslag mij en mijn succes in de weg staat, heb ik een fysiek object in huis staan die mij mijn focus teruggeeft. De drijfveer van Ole en jouw drijfveer helpen je om tegenslagen te relativeren. Het overwinnen van tegenslagen maakt alleen maar sterker en helpen je om boven jezelf uit te stijgen. De kracht van de drijfveer van Ole zit hem in de eenvoud. Houdt je doel simpel en eenvoudig te formuleren. Er zit enorm veel kracht in eenvoud.

David Hakkert VersGemerkt Lego
Een paar autootjes uit mijn eigen verzameling 🙂

2. De visie van Lego: Ole bleef ten alle tijden dicht bij zichzelf

Tegenslagen en successen zorgden er niet voor dat Ole afweek van zijn visie: hij bleeft ten alle tijden dicht bij zichzelf. Dat betekende zelfs dat hij zijn zoon behoorlijk op de vingers tikte toen hij een laklaag minder had aangebracht op een lading speelgoed, om zo kosten te besparen. Ole’s visie was het maken van eenvoudig te gebruiken en kwalitatief hoogstaand speelgoed. Een laklaag minder, hoe erg hij het geld ook kon gebruiken, was daarom absoluut geen optie. Zijn hang naar kwaliteit zorgde er uiteindelijk voor dat Lego zich kon onderscheiden en leverde speelgoed op dat langer mee gaat dan een mensenleven.

Vasthouden aan je visie vereist vertrouwen, doorzettingsvermogen en het vermogen om soms dingen te doen die voor andere onlogisch voelen. Zo kost het mij veel moeite om mijn visie op Instagram vast te blijven houden en niet zomaar technieken over te nemen die succesvol lijken te zijn bij anderen. Ik ga voor de lange adem: ik blijf posten over mensen en merken in het alledaagse leven, want dat is waar mijn passie en visie liggen. Ik heb het vertrouwen dat mensen dit met de tijd gaan omarmen, net zoals mensen de lego van Ole zijn gaan omarmen.

3. De focus van Lego: Ole liet zich niet afleiden

Ole liet zich niet afleiden, wat er ook om hem heen gebeurde. Een grote oorlog? Ole bleef speelgoed maken. Een pand dat afbrandt? Ole bleef speelgoed maken. Zijn vrouw overlijdt? Ole bleef speelgoed maken… Het is bizar hoe Ole zich niet liet afleiden en recht op zijn doel afging, tot hij dat kerst diner voor zijn kinderen op tafel had staan.

Natuurlijk hebben zulke gebeurtenissen enorme impact, maar het gaat ook over al die kleine afleidingen van elke dag die jou en jouw succes in de weg kunnen staan. Ik merk het dagelijks: een buurman die maar blijft boren, een internetverbinding die maar blijft wegvallen en een koelkast die maar blijft piepen. Al die afleidingen bij elkaar kunnen enorm frustreren en als je het hebt over de afleidingen waarmee Ole te maken kreeg, zelfs compleet verlammen. Zonder dat je het in de gaten hebt leiden die dingen je, op korte termijn of zelfs lange termijn, af van jouw doel en visie.

Het is daarom goed om vaste momenten te pakken om je drijfveer, visie en focus weer eens onder de loep te nemen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Al zet je alles weer even op een rijtje als je naar de trein fietst: het is een mindset.

Ole: een voorbeeld van groot worden door eenvoudig te blijven

Wat mij zo opvalt aan Ole is dat hij alles heel simpel hield voor zichzelf. Geen moeilijke marketing strategieën, geen grote adviesbureaus en geen ingewikkeld gedoe. Ole is een voorbeeld van hoe je groot kunt worden door eenvoudig te blijven. Deze conclusie omvat alles waar Lego voor staat en het is een handvat als jij zzp-er bent of een kleine onderneming hebt. Het klinkt onlogisch en voelt als een tegenstrijdigheid in zichzelf, maar Lego is het levende bewijs. Het is een bemoediging voor elke kleine onderneming of zzp-er: er zit kracht in de eenvoud van jouw doelen, visie en focus. Wees dus niet bang voor eenvoud en blijf dicht bij jezelf: dan kom je er wel ;).

Vind je het leuk om dit soort posts één a twee keer in de maand in je mail te ontvangen? Laat dan je e-mailadres hieronder achter. 🙂

Meld je aan voor de nieuwsbrief. 52 anderen gingen je al voor!
Reageer of deel via social media.
Geplaatst door:David Hakkert

In een omgeving waar merken schreeuwen om aandacht kan je je het beste onderscheiden met jouw verhaal. Hoe unieker en persoonlijker, hoe beter. Waarom doe je wat je doet met jouw bedrijf? We staan graag voor je klaar. Je kan contact met ons opnemen via 06 41206680 of david@stilld.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *