Een kringloop met een sterker merk dan een meubelgigant?

Nee, werkelijk waar, ik stond erbij en keek ernaar: een kringloopwinkel met een sterker merk en betere marketing dan een meubelgigant.

Een kringloop met een sterker merk dan een meubelgigant?

Nee, werkelijk waar, ik stond erbij en keek ernaar: een kringloopwinkel met een sterker merk en betere marketing dan een meubelgigant.

1500 868 David Hakkert
In 6 minuten te lezen

Je zou verwachten dat een meubel gigant de capaciteiten, middelen en ervaring heeft om een sterk merk neer te zetten met meerwaarde. Uiteindelijk bleek echter de meubelgigant een plek waar agressieve verkopers en schijnbare koopjes floreren en de plaatselijke kringloop juist een plek waar je bij binnenkomst direct voelt dat de (vrijwillige) werknemers passie hebben voor wat ze doen en daarmee hun merk en marketing leven inblazen…

We hadden een bankstel nodig…

Mijn vrouw en ik houden ervan om onze weekenden of feestelijke gebeurtenissen op geheel eigen wijze in te kleden. Zo belandden we dit weekend met ons drie jarig huwelijk, in Amersfoort om een nieuwe bank te kopen. We waren nog nooit in zo’n typisch Amerikaanse meubelzaak geweest, dus dit leek ons al een uitje op zich. Direct bij binnenkomst snelde een verkoopster ons tegemoet met een soort a4 folder, waarin alle nummers van de producten stonden met de daarbij horende prijzen en met alle variaties in stof, formaat en stijl: best handig! Ik voelde me werkelijk een soort bulk inkoper die met de verfomfaaide a4 folder wel even de inventaris kwam aanvullen. Maar terwijl we rond liepen en ons bogen over de gigantische hoeveelheid aan opties voelden we continue de ogen van de verkopers in onze rug. Sommigen probeerden ongemakkelijk een praatje aan te knopen, terwijl anderen op veilige afstand in de startblokken stonden om ons op te vangen zodra we ook maar de winkel dreigden te verlaten: alles draaide om de verkoop en conversie, ook al probeerden ze dat te verbloemen met gratis koffie en geforceerde glimlachjes.

Mijn vrouw en ik stonden dan ook binnen 10 minuten verontwaardigd en zonder bankstel weer buiten. Na een simpele zoekopdracht met Google ontdekten we echter dat de plaatselijke kringloop zich op nog geen 250 meter van ons vandaan bevond. Zonder verwachtingen stapten we de met strips beplakte schuifdeuren van een industrieel pand door, ergens in een hoekje van het industrieterrein. Hier wat foto’s van wat we aantroffen.

 

 

Het is indrukwekkend om in een winkel te zijn waar er voelbaar geroeid wordt met de riemen die er zijn, zonder dat dit afbreuk doet aan de sfeer, de uitstraling of het merk. Sterker nog: het feit dat er dingen gecreëerd worden met de meubels en accessoires die voor handen zijn versterkt het merk alleen maar. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er bewust wordt gewerkt om het merk zo sterk mogelijk neer te zetten, maar dat de mensen achter de schermen van de kringloop het eigenlijk gewoon ontzettend leuk vinden om creatief te creëren. Juist die ongedwongenheid zorgt voor een ontspannen sfeer waarin je niet de druk ervaart om geld uit te moeten geven, waardoor ik gek genoeg eerder geneigd was om geld uit te geven…

Twee dingen zorgen ervoor dat ik deze kringloop als positief ervaar en de meubelgigant als irritant. Het heeft enerzijds te maken met mijn eigen verwachtingspatroon en anderzijds heeft het te maken met de intentie en het merkverhaal van de winkel. Als je op beide goed inspeelt is het volgens mij een formule voor succes, al vereist het durf.

Verwachtingspatronen van je klant doorbreken

Ik stap een meubelgigant binnen met de verwachting dat ik professioneel geholpen ga worden en dat ik een assortiment voorgeschoteld krijg waar ik sowieso mee ga slagen. Ik stap echter de kringloop binnen met de verwachting dat ik tweedehands spullen aantref en dat er niet echt is na gedacht over klantvriendelijkheid. Kortom: de meubelgigant heeft veel verwachtingen waar te maken en de kringloop hoeft niet veel moeite te doen om aan de verwachtingen te voldoen. Dat is mooi balen! De markt waarin jij net dapper je bedrijfje begint heeft al verwachtingen en er wordt verwacht dat jij daaraan maar gewoon voldoet. Of is het ook mogelijk om het verwachtingspatroon bij je doelgroep te doorbreken?

Het lijkt alsof de kringloop het gemakkelijker heeft dat de meubelgigant, omdat zij aan lagere verwachtingen hoeft te voldoen. Maar de kringloop heeft juist heel veel te bewijzen: mensen zijn in eerste instantie sceptisch (negatieve emotie), vanwege die lage verwachtingen. Toch is het deze kringloop bewust of onbewust gelukt om dat verwachtingspatroon te doorbreken, waardoor bezoekers, en ik net zo goed, bij binnenkomst aangenaam verrast worden.

Wat is jouw intentie, wat is jouw merkverhaal?

Maar hoe is het hen dan gelukt dat verwachtingspatroon te doorbreken? De tweede factor die in deze situatie bepalend is voor het succes van de kringloop, is de intentie en het merkverhaal van het merk erachter. Hoewel de meubelgigant haar best doet met gratis koffie, ‘vriendelijke’ medewerkers en allerlei hulpmiddelen om te helpen met je keuze, voelt het allemaal nep en gespeeld. Als je simpelweg je ogen open doet merk je dat alles gericht is op het maken van de conversie. Die term ‘conversie’ speelt al sinds het begin der tijden een grote rol bij veel bedrijven, tot op zo’n niveau dat zij zelfs psychiaters inhuren om het gedrag van klanten te sturen.

Langzaamaan beginnen klanten zich echter bewust te worden van het conversie-spelletje dat continue gespeeld wordt in winkels, maar nog meer op het internet. Bekijk hieronder de documentaire maar eens over klikgedrag. Hoe lang gaan klanten accepteren dat die spelletjes met hen gespeeld worden? Natuurlijk is het maken van ‘conversies’ belangrijk: er moet namelijk simpelweg brood op de plank. Maar ik weet ondertussen dat die ‘conversie-gerichte’ instelling een houdbaarheidsdatum heeft en dat het maken van conversies helemaal niet de eerste prioriteit zou moeten hebben. Als bedrijven het durven om conversies op de tweede plaats te zetten geloof ik dat ze uiteindelijk juist veel meer conversies kunnen maken.

Wat de kringloop in Amersfoort doet is letterlijk ‘een heel ander verhaal’. De medewerkers in de winkel dragen hun gewone kloffie, er worden kunstwerkjes gemaakt met oude plastic bordjes om productgroepen weer te geven, boeken op verrijdbare wagens worden rustig aan tussen de klanten door geduwd en er zijn een aantal zithoekjes gemaakt waarop mensen lekker een boekje kunnen lezen, een plaat kunnen luisteren of een kopje koffie kunnen nuttigen: alles straalt uit dat de kringloop niet in de eerste plaats alleen maar wil verkopen, verkopen en verkopen. De winkel voelt veel menselijker, waardoor de klanten zich zichtbaar op hun gemak voelen.

Wat kan jij hier nou mee?

Hoewel in de kringloop in Amersfoort tweedehands spullen worden verkocht, er niet veel geld is om te besteden aan marketing en het werk gedaan wordt door vrijwilligers krijgt de kringloop het toch voor elkaar meer positievere emoties los te maken bij haar klanten dan een meubelgigant, die alle middelen heeft om een goede indruk te maken maar dit simpelweg vertikt en zich richt op de conversie op de korte termijn. Dit kan een hoopvolle bewustwording zijn voor elk (beginnend) merk, en zeker voor hen die niet veel budget hebben om te besteden aan grootschalige Adwords advertenties, aan conversie trainingen of aan advertenties in tijdschriften.

Een menselijke en echte aanpak van je uitstraling, branding en merk kan (op de lange termijn) veel positievere gevolgen hebben voor jouw bedrijf. Daarnaast is zo’n aanpak veel langer houdbaar, omdat mensen letterlijk om jou en je merk gaan geven. Denk eens na over hoe jij jouw klanten uit hun verwachtingspatroon kunt krijgen en hoe je jouw intentie kunt overdragen aan die klanten. Durf de passie voor je werk of product op één te zetten en de conversie op twee, dan krijg je vanzelf de ‘gun-factor’. Ik weet nu wel dat ik eerst bij de kringloop in Amersfoort binnenstap voor ik weer zo’n meubelgigant naar binnen loop…

Betaalbare website nodig?

Dit is iets voor jou!
In 6 minuten te lezen

Hé, voor je weer gaat!…

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David



Je voornaam






Privacy Verklaring

We gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens en we gaan je niet spammen. Je vindt meer informatie over de manier waarop wij omgaan met jouw gegevens in onze privacy verklaring.