Alsjeblief: een ijsje voor jou!

Alsjeblief: een ijsje voor jou! 1500 868 David Hakkert
In 6 minuten te lezen

Normaal gesproken houd ik meer van Engels, maar het Nederlands heeft soms haar juweeltjes. Één van die juweeltjes is het werkwoord ‘gunnen’. Na een paar minuten Googlen moet ik de conclusies trekken dat er in het Nederlands geen synoniemen zijn voor de lading die het werkwoord ‘gunnen’ dekt, dat er alleen maar negatieve spreekwoorden zijn over ‘gunnen’ en dat het niet bepaald makkelijk vertaald naar het Engels. Het woord dat er in het Engels het meest op lijkt is ‘to grant’, wat in mijn hoofd alleen uitgesproken werd door Engelse koningen die iemand vergeving schonken. Je mocht je gelukkig prijzen als die woorden aan jou gericht waren, maar er was dan ook altijd een voorwaarde: je staat nu de rest van je leven bij mij in het krijt…

Er hangt dus veel gewicht aan het woord ‘gunnen’: iemand iets gunnen doe je niet zomaar en het is vaak voorwaardelijk, wat het hele concept teniet doet. Ik geloof dat onvoorwaardelijk ‘gunnen’ het verschil kan maken tussen een hoge omzet en een lage omzet voor jouw bedrijf. Gun je me wat van je tijd om dat uit te leggen?…

Ik gun jou dit van harte

De samenleving die ik nu om mij heen zie is voorwaardelijk. Veel mensen richten zich op de gedachte ‘Ik bescherm mijn hachje en áls ik al iets voor jóu doe, dan hoort daar logischerwijs ook iets tegenover te staan en het liefst iets meer dan ik heb gedaan voor jou’. De wederdienst moet minimaal gelijk zijn, zij het niet meer, om de balans goed te houden en om persoonlijk winst te behalen of om, binnen een bedrijf, meer conversies te genereren.

Je staat er niet meer bij stil, maar zelfs bedrijven die claimen onvoorwaardelijk iets voor je te willen doen hangen er bijna altijd voorwaarden aan. Je kent het wel op Facebook, van die gepromote berichten met: ‘download hier jouw GRATIS e-book met 5 tips om je conversies te vermenigvuldigen!’. Vervolgens klik je op de link en je moet je persoonsgegevens achterlaten voor je het e-book mag downloaden: het e-book is helemaal niet gratis.

De ‘gun-factor’ heb ik al eens eerder besproken en ik ben daar alleen maar meer over gaan nadenken. Bovenstaand voorbeeld met het e-book werkt als een trein, absoluut. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat de gedachte bij mij regelmatig speelt om hiermee aan de slag te gaan en ook veel van onze opdrachtgevers zijn er mee bezig. Ik geloof ook niet dat het een slecht principe is, maar ik ben er ook van overtuigd dat er een andere, meer effectieve manier is die alles te maken heeft met de gun-factor. Een manier die niet alleen zorgt voor een snelle conversie nu, maar ook voor een betrouwbare, stabiele klantenkring om jou en jouw bedrijf heen. Hoe krijg jij het voor elkaar dat jouw doelgroep jou haar opdrachten, de klussen, de investeringen en bovenal hun geld gunt? Want laten we eerlijk zijn: er moeten ook gewoon centen verdiend worden!

Waarom zou je de ‘gun-factor’ willen?

Helaas is het niet zo dat ik je een lijstje met tips kan geven die je kan verwerken in je website waardoor je doelgroep jou ineens meer opdrachten en conversies gaat ‘gunnen’. Het is, zoals ik al eerder zei, een werkwoord waar je hard voor aan de bak moet. Als jij wilt dat jouw doelgroep jou de opdracht gunt, moet je op de lange termijn leren denken, moet je je kwetsbaar opstellen, moet je onvoorwaardelijk geven en misschien zelfs tegen je eigen gevoel in bewegen. Kijk maar naar Tesla…

Elon Musk, de man achter Tesla, besloot in 2015 alle patenten vrij te geven voor het maken van elektrische auto’s. Hiermee gaf hij onvoorwaardelijk en gratis alle concurrenten de vrijheid exact dezelfde auto’s te maken. Op de website van Tesla omschrijft hij waarom hij dit gedaan heeft.

“…Bij Tesla, echter voelden we ons gedwongen om patenten te creëren uit bezorgdheid dat de grote autobedrijven onze technologie zouden gaan kopiëren en vervolgens gebruik te gaan maken van hun enorme productie-, verkoop- en marketingkrachten om Tesla te overweldigen. We hadden er niet verder naast kunnen zitten. De ongelukkige werkelijkheid is het tegendeel: elektrische auto programma’s (of programma’s voor enig voertuig dat geen koolwaterstoffen verbrandt) bestaan bij de grote fabrikanten in kleine oplage of helemaal niet, ze beslaan een gemiddelde van veel minder dan 1% van hun totale autoverkopen. Wij geloven dat Tesla, andere bedrijven die elektrische auto’s maken en de wereld allemaal voordeel zouden hebben van een gemeenschappelijk, snel evoluerend technologie platform.”

Het is een keuze die tegen alles wat verstandig lijkt ingaat, het is een keuze waar investeerders van over hun nek gaan en waardoor Tesla zelfs had kunnen sneuvelen. Toch is het een geniale zet, die mentaliteiten kan veranderen. Ik kan me echt wel voorstellen dat Elon vanwege het redden van de aarde de patenten heeft vrijgegeven. De kans is echter ook aanwezig dat hij een dubbele agenda had, maar dat kan ik natuurlijk niet weten. Maar hoe je het ook went of keert: Tesla profiteert van dit besluit. Waarom?

De associatie met Tesla krijgt voor veel mensen een boost, omdat Elon zichzelf en het bedrijf neerzet als onvoorwaardelijk, transparant en revolutionair in zowel techniek als denkwijze. Tesla onderscheidt zich hiermee niet op techniek, maar eerder op karakter en persoonlijkheid. Hierdoor kan ik mij goed voorstellen dat mensen Tesla hun geld eerder gunnen en dat neem ik ze ook niet kwalijk: ik heb dat net zo. De keuze van Elon zorgt onbewust of bewust voor een verandering in het denken van de doelgroep en vergroot op de lange termijn daarmee de conversies van het bedrijf én Tesla bouwt aan een hechte, stabiele en betrouwbare klantenkring die werkelijk om Tesla geeft als merk en niet alleen maar het auto0tje koopt…

De gun-factor gaat dus niet over een tastbaar en makkelijk toe te passen techniek. Het is dan ook niet nog even zo’n techniekje waarmee je makkelijk je omzet kunt verhogen. Het is veel meer een verandering in jouzelf en de manier waarop je jouw bedrijf runt, waarbij omzet gek genoeg op de tweede plaats komt te staan. Je doelgroep wil je passie voelen voor je vak en wil voelen dat jij onvoorwaardelijk voor hen klaar staat en je zult zien dat je daardoor juist meer beloond gaat worden.

De ‘gun-factor’ bewerkstelligen

Nogmaals: als jij wilt dat je doelgroep jou haar geld gunt, is er een verandering bij jou nodig in de manier waarop je communiceert en de manier waarop je jezelf in de markt plaatst. Als je dat doet komen er vanzelf ideeën naar boven om dit principe toe te passen in je website, social media of andere communicatie.

Ik overweeg bijvoorbeeld om binnenkort een gratis e-book uit te brengen. Maar in plaats van het vragen van jouw e-mailadres als een voorwaarde voor het downloaden van dit gratis e-book, vraag ik je e-mailadres pas ná het downloaden. Ik wil namelijk alleen mensen op mijn e-maillijst die intrinsiek gemotiveerd zijn om betrokken te zijn bij wat ik doe en geen mensen die alleen maar langskomen omdat er iets gratis te halen valt. Zo vorm ik mijn eigen doelgroep en bewerkstellig ik dat mijn doelgroep mij haar e-mailadressen gunt in plaats van gedwongen afgeeft. Groeit mijn e-maillijst dan minder hard? Jep. Maar creëer ik daarmee een hechtere community waarop ik daadwerkelijk kan bouwen? Jep!

Ik ben benieuwd wat jij hiervan vindt. Het lijkt me leuk als je via social media (de knopjes hieronder) een reactie plaatst, zodat we hierover kunnen sparren. 🙂

1+
In 6 minuten te lezen

Momentje!

En, heb je iets aan deze blog? 😄 Meld je dan aan en krijg een seintje zodra er een nog zo’n handige blog online komt. Zie ik je daar? 🚀 David











1+