Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2

Tussen alle opdrachten, kerstdagen en vuurwerkshows door krijg ik een appje van Pieter van Plate: of ik een momentje heb om een logo in elkaar te zetten. Normaliter heb ik dan mijn bedenkingen, omdat het ontwikkelen van een logo, het gezicht van een bedrijf, vaak een intensief proces is. ‘De opdracht is echter simpel en ontzettend duidelijk’, aldus Pieter. En in de groepsapp met de opdrachtgever, fotograaf Janine, wordt inderdaad snel duidelijk dat de opdracht eenvoudig is: ‘ik wil een vos, gevormd door lijnen’.

De eenvoudige kracht van eenvoud

Binnen twee dagen hebben we het logo klaar en Janine is dolgelukkig. Waarom? Niet omdat het logo slechts bestaat uit een paar eenvoudige lijnen. Het proces om tot een nieuwe identiteit te komen is, zoals ik al zei, vaak intensief en daardoor ook erg mooi en vormend: we ontdekken dan samen veel nieuwe aspecten van het bedrijf en de vaak onbeschreven identiteit krijgt gestalte. Maar Janine weet al tot in de puntjes wat ze wil, hoe ze wil communiceren en hoe haar bedrijf een gezicht moet krijgen. Zo duidelijk, dat we elkaar nog nooit ontmoet of gebeld hebben: alles gaat via Whatsapp… Ik had nooit gedacht dat zoiets zou kunnen!

Maar zo krachtig is eenvoud, in zowel vormgeving als communicatie. En je ziet het steeds meer om je heen: merken worden steeds eenvoudiger vormgegeven en zij communiceren met een enkele, duidelijke boodschap. Ook de grote merken zien de kracht van eenvoud. Deze voorbeelden vind ik persoonlijk fascinerend!

 

Ontwikkeling logo Shell (1900 – heden)

Shell-Logo-Oud-naar-Nieuw-Ontwikkelen-VersGemerkt

Ontwikkeling logo Pepsi (1898 – heden)

Pepsi-Logo-Oud-naar-Nieuw-Ontwikkelen-VersGemerkt

Bang voor eenvoud

Ik snap het ook wel: het voelt onlogisch als een logo maar bestaat uit enkele lijnen, vlakken of kleuren. Je vraagt je dan al snel af of het logo wel goed doordacht is en of het logo daadwerkelijk de essentie vangt van het bedrijf. Maar zoals bovenstaande merken laten zien, moet er toch een bepaalde kracht, kwaliteit, professionaliteit en commerciële waarde zitten in eenvoud…

Maar ondanks het bewijs dat de grote merken leveren, zie je vaak gecompliceerde logo’s, drukke beeldmerken en een veelvoud aan kleuren en lettertypen. De redenen hiervoor kunnen variëren van simpelweg gebrek aan kennis over de identiteit van het merk tot de angst voor het begrip eenvoud en simpliciteit. Die angst is een serieus uitdagend aspect van visuele communicatie. Een dusdanige uitdaging dat er in de psychologie een begrip voor is ontwikkeld, namelijk ‘Horror Vacui’ (Vrees voor het Lege).

Het is een begrip dat in de natuur van de mens ingebakken zit, zoals het in de natuur zelf ingebakken zit: elk stukje aarde wordt al snel gevuld met planten. Het leeg laten van witruimte, of in dit geval het simplistisch en eenvoudig benaderen van visuele communicatie, creëert bij mensen het onbehaaglijke gevoel dat je niet voldoende je best hebt gedaan en dat er sprake was van haast of luiheid. En je weet wat ze zeggen: ledigheid is des duivels oorkussen…

 

Ontwikkeling logo Starbucks (1971 – 2011)

Ontwikkeling logo MacDonalds (1940 – 2006)

Wat betekent dit dan concreet?

Dit betekent concreet dat simpliciteit misschien vreemd en onnatuurlijk kan aanvoelen, maar de voordelen zijn des te groter! Net zoals je jouw bedrijf in slechts vier woorden zou moeten kunnen omschrijven, zou je ook je bedrijf moeten kunnen vangen in slechts enkele kleuren, lettertypen, vlakken of lijnen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar deze benadering helpt niet alleen je doelgroep om jouw bedrijf te begrijpen, het helpt jóu ook om jouw bedrijf te doorgronden. En dat is, in mijn optiek, iets van grote, grote waarde.

Daarnaast heb ik nog een andere gedachte waar ik graag jouw mening over zou willen horen. Er rust namelijk vaak een enorm zware last op een logo: een logo moet namelijk een heel bedrijf dragen! Maar is dat tegenwoordig nou werkelijk nog zo? Met alle manieren waarop bedrijven zich nu kunnen uiten kun je jezelf afvragen hoe belangrijk een logo nog is, als het aankomt op communicatieve waarde. Natuurlijk zorgt je logo voor herkenning dankzij herhaling, maar waarom zou je jouw logo al het werk laten doen, terwijl je op social media, websites, blogs, video’s en allerlei andere middelen veel meer kwijt kan? In het kort: wat bepaalt het gezicht van je bedrijf: je logo of je aanwezigheid? Ik schreef deze post over hoe jouw content jouw bedrijf kan vormen.


Meld je aan voor de blog notificaties!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Geplaatst door:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *