Ik krijg vaak te maken met opdrachtgevers die de meest gave ideeën hebben voor hun website. Maar de smaakmakers van elke website, de foto’s, zijn vaak een probleem. Het kan een behoorlijke investering zijn om alle foto’s voor je website te laten maken en als je daar al voor kiest ben je er dagen druk mee. En dan te denken aan alle foto’s die je nodig hebt voor je blogs en social media posts… Geen wonder dat stock foto’s, hoe nep en gemaakt ze vaak ook zijn, toch zo populair zijn.

Ik ben altijd allergisch geweest voor die stockfoto’s, maar er zijn goeie ontwikkelingen. Betaalde stockfoto’s worden qua inhoud steeds beter, maar het zijn vooral de opkomende websites met gratis, commerciële foto’s die interessant zijn. En de filosofie erachter is vaak schitterend. Hieronder vind je de, in mijn ogen, drie beste gratis, commerciële foto/afbeelding websites.


No.1 Gratis, commerciële foto’s: Unsplash

Unsplash is, in mijn ogen, gelijk de allerbeste. Naast dat hun database met foto’s steeds groter wordt, is het een geweldig platform aan het worden. Waarom? Omdat alle foto’s die beschikbaar worden gesteld, door gewone fotografen worden gemaakt. Het zijn fotografen die bereidt zijn hun werk gratis te delen, in de veronderstelling dat andere dat ook doen. Wat een ontzettend bevrijdende manier van werken! Het is compleet onvoorwaardelijk en het past perfect binnen mijn manier van werken. En wees niet bang, de kwaliteit is uitmuntend. Alleen de beste foto’s komen de selectie door.

Doordat er duizenden fotografen hun foto’s plaatsen, zie je ook duizenden verschillende stijlen. Je krijgt daardoor niet bepaald de typische stock foto’s voorgeschoteld, zoals die standaard foto’s met glimlachende zakenlui die werken achter hun computer, zonder dat ze enig idee hebben wat ze aan het doen zijn. De foto’s moeten daardoor wel net bij jou en jouw bedrijf passen en het kan soms wat lastig zijn om het juiste plaatje te vinden. Toch is het mijn N0.1 website om naartoe te gaan voor gratis, commerciële foto’s.

Bekijk Unsplash


No.2 Gratis, commerciële foto’s: Death to Stock

Dit is een beetje een vreemd foto website. Hoewel zij wel foto’s aanbieden via hun website, focussen zij zich meer op e-mail. Je geeft je e-mailadres op via hun website en je krijgt om de zoveel tijd een mailtje met een nieuw pakket foto’s. Het voordeel hiervan is dat je steeds weer even geprikkeld wordt met nieuwe foto’s voor bijvoorbeeld je blogs en ook met Death to Stock krijg je alleen kwaliteit fotografie.

Deze jongens pakken het dus ook iets rigoreuzer aan. Het is ook nogal duidelijk dat ook zij niets met die standaard stock foto’s hebben, als je alleen al kijkt naar de naam. Je ziet dit terug in de manier waarop zij communiceren en de foto’s die zij aanbieden: het is net eventjes anders. Ik houd er niet van om ingeschreven te staan op e-mail nieuwsbrieven, maar voor Death to Stock maak ik met liefde een uitzondering en ik adviseer hetzelfde te doen.

Bekijk Death to Stock Photo


No.3 Gratis, commerciële foto’s: Pexels

Soms heb je niet van die sfeerfoto’s nodig, omdat het bijvoorbeeld niet past bij je bedrijf. Een mooie combi tussen sfeer en zakelijke foto’s is Pexels. Zij bieden ook gratis, commerciële foto’s die net wat ‘commerciëler’ ogen. Perfect toch? Een simpele zoekopdracht op ‘Office’ en je krijgt al een mooie selectie van zakelijke, professionele foto’s.

Bekijk Pexels


Hoe kies je die juiste foto?

Het is natuurlijk geweldig om toegang te hebben tot zoveel gratis foto’s die je kunt gebruiken voor je website, blogs of zelfs drukwerk. De toegang tot al die foto’s heeft echter ook een keerzijde: hoe kies je nu de beste foto? Dit hangt compleet af van het doel dat je voor ogen hebt met je visuele communicatie. Voor VersGemerkt kies ik altijd foto’s die een bepaalde sfeer uitstralen, omdat ik het belangrijk vindt om mijn merk een bepaald gevoel uit te laten dragen naar jou, als lezer. De meeste foto’s maak ik zelf, maar als ik die niet voor handen heb is soms een brede zoekopdracht op Unsplash voldoende. Als je een bepaalde sfeer wilt uitstralen met je foto’s, kun je vaak associatief te werk gaan en dan is het vinden van een goede foto vaak eenvoudig.

Er zijn echter ook momenten dat je juist een foto nodig hebt die een specifiek doel dient of een bepaalde tekst tot in de puntjes moet versterken. Dan kan het soms best lastig zijn om net die foto te vinden die datgene uitstraalt wat je beoogt. In dat geval moet je voor jezelf bepalen wat voor jou het beste werkt. Hier 5 tips die voor mijn opdrachtgevers en voor mijzelf heel goed werken:

  1. Maak een Pinterest account en bewaar gratis commerciële foto’s die je tegenkomt, voor later gebruik (Bekijk de VersGemerkt Pinterest).
  2. Maak tijd vrij om af en toe bovenstaande website door te lopen en sla potentiële foto’s op. Naast dat je foto’s verzameld, is het ook gewoon heerlijk om te doen.
  3. Zoek breed. Maak desnoods eerst even een woordspin waarin je alle woorden opschrijft die maar kunt bedenken de foto die je nodig hebt. Gebruik die woorden als zoekwoord in bovenstaande websites.
  4. Denk outside the box. Soms is de ideale foto die je in je hoofd al voor je ziet, niet de beste foto. Zorg ervoor dat je jezelf niet vast pint op die foto in je hoofd.
  5. Zoek ook gewoon eens in Google afbeeldingen. Ook al mag je die foto’s vaak niet gebruiken, je krijgt wel heel veel inspiratie om je zoekopdrachten op Unsplash, Death to Stock en Pexels te verbreden.

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief van VersGemerkt. Geen zorgen: geen spam! 🙂

Meld je aan voor de nieuwsbrief. 52 anderen gingen je al voor!
Reageer of deel via social media.
Geplaatst door:David Hakkert

In een omgeving waar merken schreeuwen om aandacht kan je je het beste onderscheiden met jouw verhaal. Hoe unieker en persoonlijker, hoe beter. Waarom doe je wat je doet met jouw bedrijf? We staan graag voor je klaar. Je kan contact met ons opnemen via 06 41206680 of david@stilld.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *