Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Vorige week zaterdag stond ik pardoes in een ‘Didi’ winkel. Vraag me niet hoe ik er terecht kwam, maar ik vond mijzelf tussen de dames kleding. Ik wilde de winkel alweer verlaten, toen mij opviel dat deze winkel anders was… Ik stond helemaal niet in een typische kledingzaak. Ik begon dan ook gelijk foto’s te maken, waarop het personeel spontaan begon te poseren: “Wij willen er ook op!”.

 

‘Pretty Different’: beleving in plaats van product

Blijkt nu dus dat Didi al in 2015 een geheel nieuwe winkel concept heeft gelanceerd onder de naam ‘Pretty Different’, aldus FashionUnited. Persvoorlichting, Ewa Teunen, vertelt het volgende: “De nieuwe winkel presenteert onze producten op een meer open manier. Ook is deze vestiging anders ingericht. Zo staan er beelden, hebben we designmeubilair en zijn er op de kinderafdeling krijttekeningen op de muur gemaakt”.

“Het is een inspiratiebron, personal shopstop en belevenis in één.”

Dat woordje ‘belevenis’ is een absoluut sleutelwoord en het klopte precies met hoe ik hun nieuwe concept ervoer. Het leek in eerste instantie niet te draaien om het product, maar om een ervaring. Er waren design accessoires, grote meubels, nog grotere lampen, gevulde tafels en krijttekeningen. De kleding zelf stond op subtiele wijze verspreid door de winkel en leek minder op te vallen. Natuurlijk is het nieuwe concept ontwikkeld met commerciële doeleinden in het hoofd, maar zo voelde het niet.

Ik heb altijd een duidelijke mening gehad over mening gehad na een dag shoppen: ‘Geen wonder dat ze allemaal failliet gaan…’. Maar er is iets aan het gebeuren. Iets wat ik zelf niet in de gaten had. Iets wat het straatbeeld compleet kan veranderen en winkels weer kan floreren. Het valt mij steeds meer op dat die nieuwe trend succesvol is door, in mijn ogen, drie onmisbare eigenschappen voor een succesvolle winkel.

Onmisbare Eigenschap 1. ‘Beleving’

Het nieuwe concept van Didi gaat finaal in tegen het verwachtingspatroon van de gemiddelde stadsbezoeker, vandaar ook dat ik zo verrast was. En je ziet het steeds vaker: winkels die de focus leggen op beleving in plaats van product. Bij de grote bedrijven oogt het soms nog wat stuntelig, maar bij de meeste kleinere winkels stap je een compleet andere wereld binnen.

Die focus verschuiving van product naar beleving is hoogst noodzakelijk, omdat die focus verschuiving bij klanten simpelweg allang heeft plaatsgevonden. Als je nu een iPad hoesje nodig hebt bestel je die online (focus op product) maar als je behoefte hebt aan gezelligheid, inspiratie, plezier of ontspanning ga je ‘lekker de stad in’ (focus op beleving). Als winkel is het van levensbelang bewust te zijn van die verschuiving zodat je daar op in kan spelen. Je hebt daarmee namelijk een gigantisch voordeel op webshops.

Jij kan je winkel namelijk écht gezellig maken en jij kan je winkel écht tot leven laten komen. Hoe hard webshops het ook proberen met chat-functies, kortingscodes, leuke foto’s en spetterende nieuwsbrieven: dát zullen ze nooit kunnen bereiken zoals jij dat kan. Dus stop met klagen over de webshops en benut de voordelen die je hebt als fysieke winkel!

Dus stop met klagen over de webshops en benut de voordelen!

De opkomst van e-commerce is groot en de gevolgen voor fysieke winkels vaak dramatisch. Toch sta ik achter de groei van e-commerce. Niet omdat het ‘gemakkelijk en snel’ is, zoals je overal hoort, maar omdat het jou als winkeleigenaar aanmoedigt en aanspoort om alleen het allerbeste van jezelf en je winkel te laten zien. Vóór de opkomst van e-commerce hadden winkels het veel makkelijker en door dat gemak was het vaak niet echt nodig om het onderste uit de kan te halen. Nu zullen winkels wel moeten! Het resultaat? Een winkelstraat vol met winkels die gaan voor kwaliteit, beleving, klantgerichtheid en uniciteit.

Nu staan nog veel panden leeg en gaan grote bedrijven failliet, maar steeds meer kleine ondernemers ontdekken de kracht van beleving en de behoefte die mensen daaraan hebben. Ik was er altijd van overtuigd dat stadscentra over 10 jaar compleet leeg zouden zijn, maar wat ik nu waarneem is hoe bereidwillig, veerkrachtig en toekomstgericht steeds meer winkels zijn. Ik zie uit naar de komende 10 jaar, waarin dit soort winkels steeds meer uit de grond komen.

 

De beleving in jouw winkel vergroten

Maar hoe doe je dat dan: beleving creëren? Dit ligt natuurlijk helemaal aan het soort winkel, de locatie en budget. Het kan echter zo simpel zijn! Het belangrijkste is om te kijken en luisteren naar je klanten. Ga ze geen enquete afnemen maar observeer eens hoe je klanten zich gedragen in je winkel en in andere winkels. Ook daarmee heb je een gigantische voorsprong op webshops: zij kunnen misschien precies meten hoe lang iemand op een pagina blijft, maar ze zijn niet in staat de emoties te meten van hun klanten.

Heb je een vrouwen kleding winkel en zie je vermoeide mannen achter hun vrouwen aan sjokken? Zet 2 of 3 écht lekkere stoelen neer! Wat een verschil maakt dat, geloof me… 🙂 Een koffie hoekje zie je al steeds vaker, maar wat is er aan vermaak voor kids? Is zo’n muur met krijt verf ook wat voor jou?

Eén van onze opdrachtgevers heeft op ons advies een prikbord gemaakt in zijn kleine elektronica winkel. Vervolgens maakt hij met een polaroid foto van elke klant met zijn nieuwste aanwinst. Die foto gaat daarna direct op de Wall of Fame. Mensen vinden dat zo leuk! Of wat dacht van je leuke teksten, grapjes of foto’s op de muur achter kledingrekken, zodat mensen die kleding opzij schuiven plots een verrassing tegenkomen? Nodig eens een lokale pottenbakker uit om in jouw potten en pannen winkel om een gratis basis cursus pottenbakken te geven aan klanten… Er is zoveel mogelijk om je winkel tot leven te laten komen! Hieronder een paar voorbeelden die ik tegenkwam in Amersfoort.

 

 

De andere 2 onmisbare eigenschappen

Ik noemde aan het begin dat er 3 onmisbare eigenschappen zijn. Deze komen aan bod in de volgende delen van deze korte serie posts. Wil je een seintje wanneer ik die 2 eigenschappen post? Laat dan hieronder je e-mail achter en ik geef je een seintje!

Meld je aan voor de blog notificaties!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Geplaatst door:David Hakkert

Hoi! Mijn naam is David, de oprichter van VersGemerkt. Uit ervaring heb ik gezien hoe merken soms kunnen vastlopen als het aankomt op verse (visuele) communicatie en het opvallen tussen alle andere merken. Daarom schrijf ik, naast dat ik merken help met al hun communicatie, deze posts die je handvatten geven om vers gemerkt te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *